اخبار, اطلاعیه ها

آقای محمد نوذری به عنوان مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک استان گیلان معرفی شد.

۰ 547
image_pdfimage_print
با حضور آقای دکتر اقبال معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراسم تودیع و معارفه مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان گیلان  انجام‌شد.
مراسم معارفه مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک استان گیلان با حضور مهدی اقبال معاون امور اسناد سازمان برگزار شد.
معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در مراسم معارفه ی مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک گیلان در رشت با انتقاد از اصرار برخی مسئولان در خصوص جایگزین شدن سند سبز مالکیت خودرو بجای سند مالکیت اضافه کرد: شناسنامه ی سبز سندی ست که مشخصات و صحت فنی قطعات خودرو را بازگو و تایید می کند و به استناد ماده ۲۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی و ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، تغییر مالکیت خودرو باید در دفترخانه های رسمی انجام پذیرد.
مهدی اقبال همچنین عموم مردم را به انجام انتقال قطعی سند معاملات در دفترخانه ها فراخواند و افزود : سال گذشته حدود ۱۸ میلیون سند در حدود ۸ هزار و ۴۰۰ دفترخانه ی سراسر کشور صادر شده که بیش از ۸ میلیون آن سند وکالتی بوده است.
 معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بخش قابل توجهی از جرایم مربوط به فروش مال غیر در محاکم قضایی ناشی از وکالتهای رسمی است که مردم در دفترخانه های سراسر کشور به یکدیگر محول می کنند.
مهدی اقبال بر ضرورت توجه جدی عموم مردم به مقوله ی مهم اعتبار سند قطعی تاکید کرد و گفت: نقش سندهای قطعی صادره در دفترخانه ها، بدلیل سازوکار پایش مستمر و بهره گیری از ظرفیتهای دولت الکترونیک، در پیشگیری از بروز جرایم مربوط به فروش مال غیر انکارناپذیر است.
اقبال برخی اظهارنظرها مبنی بر درآمدزا بودن اعمال قانون صدور سند خودرو برای دفترخانه ها را رد کرد و افزود: از مجموع مبالغ دریافتی مرتبط با نقل و انتقال سند خودرو، تنها ۹ درصد از آن سهم دفترخانه ها است و بقیه مربوط به هزینه های مالیاتی یا عوارض شهرداری می شود و ربطی به دفترخانه ها ندارد.
«مالکیت حقیقی ملک و خودرو طبق قانون با صدور اسناد قطعی در دفترخانه ها رسمیت می یابد نه با اسناد وکالتی و مبایعه نامه عادی !»
وی عموم مردم را از انجام وکالتهای قانونی در روند معاملات ملک و خودرو برحذر داشت و با بیان اینکه وکالت قانونی در دفترخانه ها به معنای مالکیت قطعی نیست، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار بنگاه معاملاتی در سراسر کشور فعال اند که بایستی در خصوص رعایت کتابت سندهای قطعی نظام مند شوند و نیروهای تخصصی فعال در ۸ هزار و ۳۶۴ دفترخانه ی کشور، ظرفیت خوبی برای تحقق این امر مهم و بازدارنده هستند.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه از مفتوح بودن ۷ تا ۱۰ ساله ی پرونده های ثبتی بانکها انتقاد کرد و افزود: شواهد بسیاری وجود دارد که برخی از بانکها طلب خود را از وام گیرندگان دریافت کرده اند اما برای مختومه کردن پرونده املاک رهنی مردم اقدامی نمی کنند.
وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک آمادگی را دارد که با پیگیری بانکها سریعا نسبت به مختومه نمودن پروند های رهنی وقراردادها اقدام نماید
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار پرونده ی معوق در اداره ی کل ثبت اسناد و املاک گیلان وجود دارد افزود: ۲۵ درصد از این پرونده ها مربوط به بانکهاست و برخی از آنها برغم تسویه حساب بانک با وام گیرنده، همچنان گشوده است.
در پایان زیرساختهای توسعه سند رسمی :« کاداستر ، مکانیزه شدن و هوشمندسازی و تسهیل گری » را بر شمرده و بر اهمیت آنان تاکید نمود.
مجید الهیان، قائم مقام دادگستری کل گیلان نیز در سخنانی به تشریح رابطه ی بین اقدامات متقن ثبتی با کاهش پرونده های قضایی در محاکم ۲۶ گانه ی گیلان پرداخت و اضافه‌ کرد : ثبت مالکیت، رسالت مهم سازمان ثبت اسناد و املاک‌ است که در بستر اجرای قانون جامع حدنگار یا کاداستر می تواند به تثبیت مالکیتها کمک کند.
در ادامه  این مراسم  که با حضور رئیس کل دادگستری استان گیلان و قائم مقام  رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی وانقلاب رشت و  اعضا شورای قضایی استان گیلان ومعاونت نیروی انسانی استانداری گیلان و  اعضا کانون سردفتران و دفتر یاران استان گیلان و معاونین و روئسای واحدهای ثبتی  و‌ قضات و اعضاء بسیج حقوقدانان  استان گیلان طی حکمی آقای محمد نوذری به عنوان مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک گیلان معرفی و از زحمات علی اصغر اسدی مدیر کل پیشین قدردانی شد.
محمد نوذری مدیر کل جدید ثبت اسناد و املاک گیلان، پس از دریافت حکم مسئولیت خود بر ضرورت ایجاد شفافیت در روند ارایه خدمات و مقابله ی جدی با فساد اداری تاکید کرد و گفت: نظارت دقیق در بستر بازرسیهای مستمر و مکانیزه کردن فرایند ارایه خدمات، دو عامل مهم برای تحقق این امر مهم به شمار  می رود .

مطالب مرتبط

گذاشتن یک دیدگاه

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد *

سوال امنیتی *

اطلاعات تماس

نشانی: رشت، بلوارامام (ره)، کوچه کوروش، برج بانک سینا، طبقه پنجم
کدپستی: ۴۱۹۳۷۵۳۸۸۸
تلفن: ۰۱۳۳۳۳۲۹۲۲۶
تلفکس: ۰۱۳۳۳۳۳۶۷۰۸
پست الکترونیک: info [at sign] gilannotary [dot] ir