اخبار

رییس محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از حذف دفاتر ثبت کاغذی و الکترونیکی شدن آنها در سراسر کشور و از اول تیرماه جاری خبر داد.

۰ 249
image_pdfimage_print

t_2

رییس محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از حذف دفاتر ثبت کاغذی و الکترونیکی شدن آنها در سراسر کشور و از اول تیرماه جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از نسیم آنلاین، احمد تویسرکانی در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد سازمان ثبت اسناد در سال ۱۳۹۴ عنوان کرد: وظایف متعددی بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و ثبت رسمی نقش مهمی در کاهش مناقشات و امنیت اقتصادی ایفاء می کند و با به کار گیری راهبردهایی در حوزه اداری به سرعت در حال تبدیل به سازمانی به شیوه نوین است.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته، ۷۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۳۹۹ خدمت به مردم ارائه دادیم، گفت: ۸۸ درصد این خدمات به صورت الکترونیکی بوده و در سیستم کاداستر با رشد چهار درصدی در حوزه صدور اسناد مالکیت تعداد ۳۱ میلیون و ۲۹ هزار و ۲۰۲ ثبت اسناد مالکیت را داشتیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در سال گذشته ۱۳ میلیون ۵۲۱ هزار و ۴۱۹ سند رسمی ثبت شد که به دلیل رکود اقتصادی حاکم با کاهش ۱۶ درصدی مواجه بودیم.

تویسرکانی با اشاره به میانگین ثبت اسناد رسمی به میزان ۷۵ درصد در کمتر از یک روز گفت: توسعه روش های نوین و خروج سازمان از سازمانی سنتی دستاوردهای بسیاری دارد و در سال گذشته اسناد مربوط به حوزه وکالت و بیع با ۴۴ و ۲۸ درصد بیشترین اسناد ثبتی را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: ۲ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۸۹ معامله وسیله نقلیه ثبت شد و از مجموع اسناد ثبتی ۱۸ درصد مرتبط با اشخاص حقوقی و دولت بود و در سال ۹۳ ۴۵ هزار و ۹۰۳ سند مالکیت مرتبط با اتباع خارجی ثبت کردیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اعلام آماری از ثبت ازدواج و طلاق اظهار کرد: در سال ۹۴ در ثبت وقایع ازدواج و طلاق ۶۷۳ هزار و دو واقعه انجام شد که در مقایسه با سال ۹۳ با کاهش ۶ درصدی رو به رو بود.

تویسرکانی تعداد طلاق های ثبت شده در سال گذشته با یک درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ را ۱۶۴ هزار و ۹۱۲ طلاق اعلام و افزود: در تحلیل ازدواج ها می توان گفت که ۳۸ درصد ازدواج ها در مردان ۲۵ تا ۲۹ سال و بیشاریت رده سنی ازدواج در زنان ۲۰ تا ۲۴ سال بوده و بیشترین طلاق ها نیز در میان مردان در رده سنی ۳۰ تا ۳۴ سال به میزان ۲۴ درصد بود و رده سنی زنان طلاق با ۲۳ درصد مابین سن ۲۵ تا ۲۹ سال بوده و از منظر تحصیلات نیز ۶۷ درصد ازدواج ها در مردان افرادی با مدرک تحصیلی دیپلم و کمتر از دیپلم بوده و خانم ها در همین سطح تحصیلی ۶۵ درصد در ازدواج ها را شامل شده است.

وی ادامه داد: بررسی تحصیلات زنان و مردان طلاق نشان می دهد که ۶۸ درصد مردان تحصیلات دیپلم و کمتر از دیپلم دارند و این میزان در مورد زنان طلاق شامل ۶۵ درصد زنان است و شش درصد ازدواج ها در سال ۹۴ طلاق در سال اول زندگی را رقم زده و ثبت کردند و ۱۱ درصد طلاق ها در ۲۰ سال اول زندگی مشترک در سال ۹۴ اتفاق افتاد و موضوع ۶۲ درصد مهریه ها سکه طلا بود و ۵۶ درصد آنها تعدا  کمتر از ۱۱۴ عدد و ۳۷ درصد بین ۱۱۵ تا ۵۰۰ سکه و هفت درصد مهریه ها از نوع موضوع سکه با تعداد ۵۰۱ تا هزار سکه و دو درصد از مهریه ها نیز بیش از هزار سکه در سال ۹۴ ثبت شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ارائه آمار ثبت شرکت ها در سال ۹۴ بیان کرد: ۵۵ هزار و ۶۸۷ شرکت تجاری در سال گذشته ثبت شد و رشد یک درصدی در مقایسه با سال ۹۳ داشت و خوشبختانه با اصلاح فرآیند ثبت شرکت ها شاهد بهبود فضای کسب و کار بودیم و طبق آمارهای بانک جهانی سازمان ثبت در بین دیگر دستگاههای ذیربط سازمان ثبت در بهبود فضای کسب و کار رتبه اول  را به خود اختصاص داد و با ایجاد بانک اسامی شرکت ها و در دسترس عموم بودن آن شرایط ثبت شرکت ها بسیار تسریع شده است.

تویسرکانی با بیان این مطلب که برای اشخاص حقوقی و دستگاه ها شناسه حقوقی ایجاد می کنیم، گفت: در سال ۹۴ در مجموع ۴۷ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۱۷ خدمت به اشخاص حقوقی کشور ارائه دادیم و در حوزه مالکیت معنوی سه هزار و ۴۹ اختراع در سال ۹۴ ثبت شد و رشد هفت درصدی داشت و در همین رابطه ۱۶ هزار و ۹۰۹ علامت تجاری ثبت شد که با رشد ۳ درصدی در مقایسه با سال ۹۳ مواجه بوده همچنین طرح های صنعتی نیز با رشد ۲۳ درصدی منجر به ثبت چهار هزار و ۲۴۱ علامت صنعتی شد و با توجه به فراهم شدن ثبت بین المللی علائم صنعتی با دریافت ۳ هزار و ۷۵۶ اظهارنامه مربوط به درخواست ثبت بین المللی علائم تجاری مواجه بودین و این میزان نیز با رشد ۲۴ درصدی مواجه بود.

وی ادامه داد: از نظر سرعت ثبت اختراع به رشد دو رقمی ۱۸.۵ درصدی رسیدیم و در رتبه بندی سازمان جهانی مالکیت جزء پنج کشور برتر دنیا در حوزه ثبت اختراع قرار گرفتیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه در سال ۹۴ این سازمان بالغ بر ۲۶ هزار بازرسی از ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی انجام داده، گفت: تعداد بازرسی ها نیز در این سال در مقایسه با سال ۹۳ رشد ۱۰ درصدی داشته و هیئت های نظارت ثبت نیز در خصوص تخلفات ۹ هزار و ۳۶۸ رای صادر کرد و شورای عالی ثبت نیز در مقام صدور رای برای ۱۴۴ رای برآمد و در جریان رسیدگی به تخلفات سردفتران در سال ۹۴، حکم انفصال دائم و سلب صلاحیت ۱۱ تن از سردفتران دفاتر اسناد رسمی صادر شد همچنین ۴۲ نفر در این حوزه به حالت تعلیق درآمدند و ۱۷۹ نفر از سردفتران نیز به انفصال موقت محکوم شدند.

تویسرکانی یادآور شد: عمده تخلفات سردفتران اسناد رسمی در رابطه با دریافت وجه اضافی بوده که با نظامند شدن و الکترونیکی شدن ثبت اسناد و اجرای قانون کاداستر تخلفات به صفر می رسد.

وی از اجرای ۱۱۵ هزار و ۶۸۸ پرونده در حوزه ثبت اسناد رسمی خبر داد و افزود: ۶۶ درصد این اجرائیات مربوط به مهریه و ۱۴ هزار و ۴۷۶ فقره در حوزه بدهکاران ممنوع الخروج بوده است که از این میان شش هزار   ۸۹۹ پرونده با پرداخت بدهی رفع ممنوع الخروجی شدند و در این میان با اجرای پرونده بدهکاران بانکی ۴۱ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال مطالبات معوق بانک ها وصول شد و این میزان در مقایسه با سال ۹۳ شش درصد رشد داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اجرایی شدن بخشی از قانون کاداستر از تیر ماه سال جاری خبر داد و گفت: طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری در اجرای سیاست های برنامه توسعه از ابتدای تیر ماه و همزمان با آغاز هفته قوه قضاییه دفاتر دست نویس در دفترخانه های ثبت اسناد و املاک کشور به کلی جمع آوری و دفاتر الکترونیکی جایگزین آنها می شود و به طور کلی دفتر اسناد رسمی کاربری خود را تغییر می دهد.

تویسرکانی عنوان کرد: الکترونیکی شدن دفاتر ثبتی و حذف کاغذ در ثبت اسناد موجب حذف حدود شش میلیون خدمت کاغذی در سازمان ثبت اسناد و املاک می شود که خود زمینه صفر شدن جعل اسناد کاغذی و بی نیازی از چاپ ۹۰ میلیون کاغذ در چاپخانه دولتی را به دنبال دارد.

وی ثبت ازدواج موقت در سال ۹۴ را ۱۶۸ مورد اعلام کرد و در ادامه گفت: طبق قانون حمایت از خانواده ثبت ازدواج موقت الزامی نیست و این میزان ثبت به دلیل شرایط حقوقی و موقعیت افراد ضرورت داشته است که در همین موضوع در سال قبل از آن ۲۱۵ ازدواج موقت ثبت شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین ۳۴.۴ درصد از طلاق های سال ۹۴ را به دلیل عدم تفاهم اخلاقی عنوان کرد و گفت: ۴.۲ درصد از طلاق ها نیز مربوط به اعتیاد یکی از زوجین، ۸.۵ درصد با علت ترک منزل یکی از زوجین و ۱۳.۷ درصد طلاق نیز به مداخله نا به جای خانواده ها زوجین در زندگی‌ها مربوط است.

به نقل از سایت کانون سردفتران و دفتریاران مرکز

http://www.notary.ir/content-news/188783

.

.

.

روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران استان گیلان

 

 

مطالب مرتبط

گذاشتن یک دیدگاه

آدرس پست الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد *

سوال امنیتی *

اطلاعات تماس

نشانی: رشت، بلوارامام (ره)، کوچه کوروش، برج بانک سینا، طبقه پنجم
کدپستی: ۴۱۹۳۷۵۳۸۸۸
تلفن: ۰۱۳۳۳۳۲۹۲۲۶
تلفکس: ۰۱۳۳۳۳۳۶۷۰۸
پست الکترونیک: info [at sign] gilannotary [dot] ir