اخبار

همایش ساری-۱ / نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی مستقلا به مرجع قانونگذاری پیشنهاد شود

Off 63
image_pdfimage_print

نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه پروسه تصویب قانون طولانی است، پیشنهاد داد ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی به صورت مستقل و تحت عنوان ماده واحده به مرجع قانونگذاری پیشنهاد شود و در اصلاح ماده ۵۴ فاکتورهایی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محمد عظیمیان در همایش سراسری کانون‌ها و جوامع و کمیته پارلمانی سردفتران و دفتریاران در ساری اظهار کرد: چون پروسه تصویب قانون طولانی است، پیشنهادی دارم که ماده ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی به صورت مستقل و تحت عنوان ماده واحده به مرجع قانونگذاری پیشنهاد شود و در اصلاح ماده ۵۴ فاکتورهایی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ماده ۵۴ ناظر به تعیین تعرفه حق‌التحریر دفاتر برای هر چهار سال یک بار است که در صورت اصلاح آن، مشکلات عدیده‌ای از همکاران و کانون‌ها و جوامع حل می‌شود.

نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه در اصلاح قانون ابتدا باید توجه داشت که ماده قانونی ناظر بر تعیین تعرفه است و نه تعیین مبنای حق‌التحریر، گفت: ثانیا تجدیدنظر در تعرفه حق‌التحریر باید هر سال یکبار انجام پذیرد. ثالثا سردفتران علاوه بر تنظیم سند مکررا مبادرت به مشاوره به متقاضی ثبت سند می‌دهند که در اصلاح قانون باید دیده شود. رابعا ماخذ حق‌التحریر در فرم تنظیم اسناد غیرمنقول ‌باید مبلغ واقعی و مندرج در سند باشد.

وی افزود: خامثا با درج مبلغ واقعی مبنای مسئولیت‌پذیری و ارزیابی مراجع قضایی، سند تنظیمی دفاتر باشد. سادسا موضوع تقسیم اسناد به صورت مکانیزه و از طریق سیستم ثبت آنی ‌باید انجام شود و لذا متنی پیشنهاد می‌گردد که همکاران در این خصوص اظهار نظر کنند.