اخبار

همایش ساری-۳ / رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک اعلام کرد:تهیه نرم‌افزار الکترونیکی شدن دفاتر ثبت/ دو بند از سیاست‌های چهارگانه مقام معظم رهبری در برنامه ششم مربوط به ثبت رسمی است

Off 169
image_pdfimage_print

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه در رابطه با حذف دفاتر که لازمه آن پروسه‌ای سنگین است باید ابتدا در قدم اول تمام دفاتر را اسکن کنیم و در ادامه تبدیل به دفاتر الکترونیک شوند، گفت: در این راستا نرم افزار نیز تهیه شده تا از بار مالی کاسته شود و از نظر سخت افزاری کانون ها حمایت کنند تا زمینه اجرایی آن به سرعت فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران،احمد تویسرکانی در همایش سراسری کانون‌ها و جوامع و کمیته پارلمانی سردفتران و دفتریاران در ساری اظهار کرد: دغدغه اصلی من از روز نخست ورود به این سازمان، بازگرداندن جایگاه مناسب دفاتر اسناد رسمی کشور و ایجاد اعتماد عمومی به معنای واقعی جایگاه کاتب بالعدل در جامعه است.

وی با بیان اینکه امروز شاکرم که با گذر اجمالی شاهدیم که اهمیت و جایگاه دفاتر رسمی و سردفتران واضح و روشن شده است، افزود: امروز مهمترین و جدیترین بحث ما توسعه ثبت رسمی در کشور است واین وظیفه ملی است که باید برای آن تلاش کنیم .

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه این باعث افتخار ما است که برای ابلاغ فرمایشات مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه از مجموع سیاست های چهار گانه ۲ بند آن مربوط به توسعه ثبت رسمی کشور است، گفت: واضح است که اگر بخواهیم به سوی جامعه مطلوب پیش رویم و هزینه ها را کاهش دهیم و نظم حقوقی را مستقر کنیم برای پیشگیری از تولید دعاوی و جرایم باید در جهت توسعه ثبت رسمی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه خدمات دهی در این دفاتر، امری حاکمیتی است و افراد فعال در آن به عنوان نماینده حاکمیت فعالیت می‌کنند و امضای آنها در حقیقت دلیل و قبولی از سوی حاکمیت است، تصریح کرد: در هر فرصتی برای اینکه بتونیم هر روز در مسیر توسعه ثبت و اقتدار دفاتر اسناد و تبیین وظایف آنها شفاف سازی کنیم، گام برم‌یداریم و امروز یکی از وظایف ما تبلیغ برای استفاده از ثبت رسمی با همه ابزارها است .

تویسرکانی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم همواره می‌توانیم بخش بسیاری از دعاوی را به سوی حل و فصل در چارچوب سازو کاری که در حقیقت در فرآیند فعالیت دفاتر اسناد رسمی است سوق دهیم، ادامه داد: موارد مستند به سند رسمی و بی نیاز از مراجعه به حضور در محاکم و .. را نهادینه کنیم تا جایگاه سند رسمی هر روز محکمتر شود.

وی با بیان اینکه مفاد سند رسمی را معادل حکم دادگاه می‌دانیم و آنچه مهم است نحوه اجرای حق ثابت شده است و عنایت داشته باشید که حکم شما در حقیقت حکم دادگاه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث و اختلاف در نحوه اجرا است و کمک کنید در این موضوع و تبیین حقوقی و نوشتن مباحثات علمی به عنوان وظیفه ملی درست عمل کنیم.

معاون رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: هراندازه برای توسعه دفاتر ثبت رسمی گام برداریم در واقع در جهت شفاف سازی و در راستای کاستن از جرایم و هزینه ها عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امروز بخش زیادی از توضیح دستگاه قضایی به دادگاه ها ناشی از همین بی نظمی ها است، افزود: دستگاه دولتی به لحاظ بی نظمی دچار خسارت می‌شود که با دقت در مقدمه قابل رفع است.


تویسرکانی با بیان اینکه با همان استدلال ابتدایی و با شیوه‌های سنتی و غیرمطمئن و کاغذی نمی‌توانستیم پاسخگوی مردم باشیم و در این حوزه که باید با دقت کار شود اگر برعکس باشد حتی یک مورد اشتباه می‌تواند سبب سلب اعتماد عمومی شود، گفت: با همه فراز و نشیب ها و مشکلات، بسیاری از راه ها هموار شده است و در این مقطع تاریخی از عمر بیش از ۹۰ ساله اسناد کشور راه طولانی و دشواری را طی کردیم و این نقطه عطفی برای خروج از یک رویکرد سنتی به سوی جدید بودن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه خوشحالیم که بسیاری از پیچیدگی های حوزه ثبت اسناد رسمی برطرف شده و در مسیر اعتماد مردم قرار گرفتیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم چون برای کیفی سازی معبر باز شده و از روز اول توفیق آن به کمک خداوند حاصل شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، ادامه داد: امسال موضوع اسکن اثر انگشت که کار بسیار بزرگی به شمار می‌رود در شرف وقوع است و این کار باید به سرعت جنبه قانونی و دقیق و اجرایی پیدا کند.

تویسرکانی با اشاره به اینکه در قانون کاداستر، تکالیف دفاتر اسناد رسمی را مشخص کردیم و از قانونگذار برای حل برخی مسائل مجوز گرفتیم، خاطرنشان کرد: الان زمینه فراهم شده است و در این بخش نیازمند مساعدت شما به ویژه کانون دارها هستیم.

وی با بیان اینکه هیئت مدیره کانون‌های کشور به قوانین توجه کنند تا به سوی ایفای نقشی بروند که حضور پررنگ تر آنها را رقم بزند، اظهار کرد: یکی از وظایف ما آموزش است و باید کمک کنیم تا این امر محقق شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه در رابطه با حذف دفاتر جاری که لازمه آن پروسه‌ای سنگین است باید ابتدا در قدم اول تمام دفاتر را اسکن کنیم و در ادامه تبدیل به دفاتر الکترونیک شوند، افزود: در این راستا نرم افزار نیز تهیه شده تا از بار مالی کاسته شود و از نظر سخت افزاری کانون ها حمایت کنند تا زمینه اجرایی آن به سرعت فراهم شود.

معاون رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در حوزه ایجاد بانک جامع املاک که لازمه پاسخ به استعلامات الکترونیک و … بود نیاز است تا کل سوابق در بانک مجازی تهیه شود و سپس باقی مسائل پیگیری شود، گفت: این یک تکلیف بزرگ و مهم در دفاتر اسناد رسمی است که در تمام دنیا بی نظیر است و با توجه به گستردگی جغرافیایی ایران، انجام آن از هزینه ها می‌کاهد.

تویسرکانی با اشاره به اینکه این اقدام سبب می‌شود اعتماد عمومی به دفاترثبت اسناد رسمی افزایش پیدا کند و مسئولان از این به عنوان فرصت استفاده کنند، تصریح کرد: هر میزان به سوی ایجاد چنین سیستم هایی و شفاف سازی پیش رویم در واقع به سوی نظم پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه این امور مهم که تاثیر جدی در حوزه ملی دارد وظیفه ای ملی است که سبب می‌شود جایگاه سند رسمی و دفاتر و کاتب بالعدل که مورد اعتماد مردم و حاکمیت هستند شکل گیرد، ادامه داد: همچنین این امر سبب می‌شود تا زمینه ارتکاب به وسوسه تخلف در این حوزه کم شود و آینده بسیار روشنی را نوید می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه نیازمند همراهی و همفکری هستیم و طرح نظرات شما کمک می‌کند این راه را با سرعت و دقت طی کنیم و دفاتر نسبت به گذشته نقش پررنگ تری داشته باشند، افزود: امیدواریم زیرساخت ها فراهم شود تا اعتماد مردم و مسئولان را جلب کنیم و آن همان زمانی است که محیط برای نقش پذیری شما آماده است.

تویسرکانی در پایان گفت: مجموعه خانواده ثبت یک مجموعه هم جهت و واحد است و باید همواره این همراهی حفظ شود، هدف اصلی از برگزاری این همایش، ارائه خدمات بهتر به مردم برا ی رضایت باری تعالی است و این مجرایی برای جلب رضایت خداوند در راه خدمت به مردم است.

مطالب مرتبط

اطلاعات تماس

نشانی: رشت، بلوارامام (ره)، کوچه کوروش، برج بانک سینا، طبقه پنجم
کدپستی: ۴۱۹۳۷۵۳۸۸۸
تلفن: ۰۱۳۳۳۳۲۹۲۲۶
تلفکس: ۰۱۳۳۳۳۳۶۷۰۸
پست الکترونیک: info [at sign] gilannotary [dot] ir